Alexian Santino Spinelli é un Rom italiano concertista e compositore. Ha due lauree: una in lingue e l’altra in Musicologia, entrambe conseguite all’Università di Bologna. Da anni ricerca e valorizza la cultura musicale romaní. Alexian, fisarmonicista e cantautore conosciuto a livello internazionale per le sue numerosissime attività culturali, é continuamente ospite di varie trasmissioni televisive e radiofoniche nazionali. Alexian con diverse formazioni, partecipa a numerosi festivals di musica etnica in Italia e all’estero contribuendo a far conoscere la secolare cultura dei Rom abruzzesi, fra i primi gruppi Rom arrivati in Italia alla fine del XIV sec., provenienti dalle coste greche. Alexian è stato insignito di numerosi premi.
E’ docente di Lingue e processi interculturali-Lingua e cultura romanì all’ Università di Chieti. Ha musicato numerosi film, opere teatrali e documentari. Ha pubblicato partiture musicali per Ensemble, Orchestra Sinfonica e Fisarmonica Sola con l’ Ut Orpheus di Bologna. Ha inciso numerosissimi cd con distribuzione internazionale. Da 17 anni organizza a Lanciano (Ch), dove vive, l’Alexian and International friends con la partecipazione di famosi personaggi e musicisti italiani e stranieri. www.alexian.it

Alexian Santino Spinelli is an Italian Roma, a concert artist and composer. He has two degrees - one in languages, the other in Musicology, both from the University of Bologna. For many years he has been researching and promoting the musical heritage of the Romany people. Alexian, accordionist and singer-songwriter is known internationally for his numerous cultural activities. He is a regular guest on Italian television and radio programmes.Alexian has performed with various musical formations at all the major Italian and international world music festivals helping to promote the centuries-old culture of the Roma of Abruzzo, one of the first Roma communities to arrive in Italy from the Greek coasts at the end of the 14th Century. Alexian has been awarded many prizes for his work.
He is a professor of Romany Culture and Language at the University of Chieti. He has provided the music for many films, plays and documentaries. He has published music scores for ensemble, symphony orchestra and accordion solo with Ut Orpheus (Bologna). He has recorded many CDs with a distribution worldwide. For the last 17 years he has organized the festival “Alexian and International Friends” in Lanciano (Ch) where he lives, with the participation of important Italian and international guests and musicians. www.alexian.it

Luciano di Giandomenico Compositore, direttore d’orchestra e pianista. Ha studiato composizione con Sergio Rendine, direzione d’ Orchestra con Marcello Bufalini perfezionandosi presso l’ Accademia Chigiana di Siena con Gianluigi Gelmetti e pianoforte con Mara Morelli. Le sue composizioni sono state commissionate e trasmesse dalla RAI ed eseguite in importanti teatri italiani ed esteri. Ha collaborato inoltre con artisti di fama internazionale quali Vladimir Askenazy, Shlomo Mintz, José Carreras, Renato Bruson, Katia Ricciarelli, Milva, Cecilia Gasdia, Carla Fracci, Dee Dee Bridgewater, Amii Stewart, Antonella Ruggiero, Tony Scott, Walter Norris, Stefano Di Battista, Piera Degli Esposti e Alexian Santino Spinelli. Ha inciso dischi per la Warner Chappel, Universal publishing, Ricordi - B.M.G, Raitrade e Diapason Records.

Luciano di Giandomenico is a composer, orchestra conductor and pianist. He studied composition with Sergio Rendine; conducting with Marcello Bufalini, specializing at the Accademia Chigiana in Siena with Gianluigi Gelmetti; and piano with Mara Morelli. His compositions have been commissioned and broadcast by RAI, and performed in major theatres and concert halls both in Italy and abroad. He has also collaborated with artists of international standing such as Vladimir Askenazy, Renato Bruson, Shlomo Mintz, Katia Ricciarelli, Milva, Cecilia Gasdia, Carla Fracci, Dee Dee Bridgewater, Amii Stewart, Antonella Ruggiero, Tony Scott, José Carreras, Walter Norris, Stefano Di Battista, and Piera Degli Esposti and Alexian Santino Spinelli.
He has made recordings for Warner Chappel, Universal publishing, Ricordi - B.M.G, Raitrade and Diapason Records.

Union Romanì (Spagna)
Radio Patrin (Olanda)
Nevipen Romanì (Spagna)
Romano Atmo (Polonia)